vrijdag 6 oktober 2017

Hoofdkleurenland

De afgelopen 14 dagen nam ik jullie peuters samen met Jules mee op ontdekkingsreis doorheen
HOOFDKLEURENLAND. Mooie citytrip, de moeite waard om eens naar toe te gaan!
Je ziet daar gele pleinen, rode torens en blauwe huizen!
Iedere dag bracht Jules iets mee naar de klas. Alles stond telkens in het teken van de hoofdkleurtjes.

Om in de sfeer van de kleurtjes te komen, werd het verhaal van "Jules" verteld. Jules mag met zijn papa naar de verfwinkel om een kleurtje te kiezen voor zijn kamer. Maar Jules heeft een probleem, hij kan niet kiezen tussen geel en blauw. Dus besluit papa om beide kleurtjes te kopen. Thuis worden deze kleuren in één pot gedaan en wat gebeurt er...... geel en blauw worden GROEN! 
Dit verhaal werd verschillende malen verteld, met prenten, met concreet materiaal, verteltafel.







En we waren vertrokken! In alle hoeken kwamen deze kleuren wel aan bod.
Jullie zullen waarschijnlijk ook wel opgemerkt hebben dat jullie peuter dagelijks met een kleurtje op één van hun lichaamsdelen naar huis kwam.  Op de blauwe dag, kleurtje blauw, rode dag zag je ergens wel kleurtje rood,...










 
Bij dit verhaaltje leerden we het liedje "Als ik groot ben word ik schilder..." (bron Jules)

Als ik groot ben word ik schilder
en geef alles kleur.
Een blauwe poort,
een gelen muur
en een rode deur!
Er werd ook veel geknutseld met deze 3 kleuren.


We mengen geel en blauw 

Met behulp van ballen en een groot karton werden deze 2 kleurtjes gemengd tot groen.



    
Eerst even rollen zonder verf.
 


De volgende dag werd de achterzijde geschilderd met grote rollen! Rollen maar! Wat een plezier!







  

Wanneer alles droog was, toverden we de doos om in een kleurenspel. De peuters konden gekleurde balletjes door de buizen laten rollen. Al vlug gingen de peuters op zoek naar allerlei andere zaken die ook door de buizen konden. 


 





Ze vonden het zo leuk dat we later in de week nogmaals met de rollen schilderden.








Aan de knutseltafel maakten we ook kennis met de plasticine.
De peuters kregen allemaal een bolletje (in de kleur van de dag). We leerden dat we de plasticine eerst moeten warm maken met onze handjes, kneden dus, om er achteraf leuke dingen mee te boetseren. 
In de eerste fase werden er bolletjes, slangetjes, pannenkoeken,.... gemaakt.
De volgende stap de plasticine bewerken met stokjes, rolletjes,....
Laatste stap: we toveren ons bolletje om in een mannetje. Dit konden we door gebruik te maken van oogjes, voetjes, handjes,....













Bij juf Anne-Sofie schilderden, we na het vertellen van het verhaal "klein wit visje" een visje met leuke kleuren. Hier kwamen de knikkertechniek en de stempeltechniek aan bod.










 Die avond kwamen de peuters naar huis met een regenboog op hun wangetje.





In onze spelletjeshoek werden tal van opvoedende kleurenspelen gespeeld.

Het gekleurde lieveheersbeestje

Gooien met een kleurendobbelsteen, de juiste ring nemen en deze over de juiste poot van het lieveheersbeestje schuiven. Eerst werd dit in de grote zaal geoefend, later in de klas.
















   Gekleurde torens nabouwen met duploblokjes





Kleurensorteerspel








Kleurenlotto





In de grote zaal speelden we verschillende kleurenspelen.
  • Kleurenrichtingsspel: elke hoek van de zaal vulden we in met een kleurtje. De peuters moesten telkens naar het juiste hoekje lopen, springen, kruipen,..... Eerst werd het kleurtje visueel voorgesteld, later kregen ze enkel een verbale opdracht.
  •  Verstoppertje met ballen: zoek de blauwe bal,....
  • Vrij spel met gekleurde linten
Zo zien jullie mama's en papa's, we hebben alvast onze kleurtjes goed ingeoefend. Deze zullen tijdens andere thema's nog veeeeeeeeeeeeeeeel aan bod komen en ook nog uitgebreid worden naar de andere kleuren.
We verlaten hoofdkleurenland en gaan naar ons lijfje! Alles rond het lichaamsschema is welkom.
Prettig weekend!