zaterdag 26 september 2015

Jules kiest geel en blauw.

Deze week nam ik jullie peuters samen met Jules mee op ontdekkingsreis doorheen HOOFDKLEURENLAND. Mooie citytrip, de moeite waard om eens naar toe te gaan!
Je ziet daar gele pleinen, rode torens en blauwe huizen!
Elke dag had Jules iets mee naar de klas.
Op de blauwe dag stond alles in het teken van het kleurtje blauw.


Die dag kwamen we overal in de hoeken dit kleurtje tegen, ook in de knutselhoek.
Hier mochten we met een verfborstel naar eigen kunnen met de blauwe verf schilderen om dit daarna af te werken met een stempel. Onze blauwe schilderij was geboren.








Op dinsdag, de rode dag, stond het kleurtje rood centraal. Nu had Jules allerlei rode spullen mee.
Na het waarnemen van deze kleur, leerden we sorteren. Rood bij rood; blauw bij blauw! Nog niet zo evident, maar we blijven oefenen!


Aan de knutseltafel mochten we stempelen met ballonnen en RODE verf. Wat een pret!









Ziehier de rode pagina van ons groot kleurenboek!






Die dag maakten we ook kennis met het peuter memoryspel rond de kleurtjes. Samen met juf Francoise leerden we de spelregels, nu waren de kleurtjes nog minder van belang. Deze komen later in dit thema aan bod. TWEE deurtjes openen was de opdracht!!!! Moeilijk voor sommigen!!!!! Oefening baart kunst!





Eén dag later, was het al woensdag, bij ons de gele dag! Dus.......... alles stond in het teken van kleurtje GEEL! Ook onze Jules had daar aan gedacht.


Hier kende het lichtgevende gele balletje veel succes!

Ons groot kleurenboek werd aangevuld met deze kleur en dit door afdrukken te maken van onze handjes met ....... hoe kan het ook anders.............. gele verf!

Wat een plezier!!!!

Dit vind Nora niet erg, hoe vuiler, hoe liever!!!!



 
Op deze manier maakten we kennis met de hoofdkleurtjes, die nog heel veel aan bod zullen komen volgende week en gedurende het hele schooljaar.

Donderdag is het de groene dag. Dit kleurtje wil ik ook al benadrukken. Ik liet de peuters kennis maken met deze kleur d.m.v. het verhaaltje "Jules kiest geel en blauw". Dit verhaal werd op verschillende momenten en op verschillende manieren verteld.


  • de eerste maal vertelde ik het verhaal met losse prenten en het verteltheater.
 
  • de tweede maal vertelde ik het verhaal met het boekje
  • de derde maal vertelde ik het verhaaltje a.d.h.v. de verteltafel (met concreet materiaal). Hier konden de peuters genieten en actief meewerken.











Op de achtergrond van het filmpje hoor je het liedje " schilder" (bron: dag Jules, themaboek 1)

Als ik groot ben word ik schilder 
en geef alles kleur.
Een blauwe poort,
een gele muur 
en een rode deur!
Wij leerden enkel deze strofe, liedje is beetje te lang voor peuters.

In de hoekjes kenden de boekenhoek en de spelletjeshoek veel succes deze week.

Boekjes inkijken over kleurtjes! Dank u allemaal om zoveel leuke prentenboekjes mee te brengen!

Suzan bracht deze leuke kleurenpuzzel mee.
 


En toen werd het vrijdag!!!!! Mijn lieve vriendjes zijn een beetje uitgeteld. Gelukkig komt het weekend er aan om een beetje bij te slapen, zodat we fit zijn om volgende week kleurenland verder te gaan verkennen!
Prettig weekend en tot maandag.
Mijn tekst staat in witte balkjes, mijn excuses daarvoor maar krijg ze niet weg!

zaterdag 19 september 2015

Knuffeltijd!!!

Knuffels zijn lief en zacht en vaak de beste vriend van onze peuters! Reden genoeg dus om kennis te maken met de knuffels van onze rakkers!
Het eerste wat we op maandag deden was ................ NATUURLIJK...... onze lieve knuffels aan elkaar voorstellen. Deze vriendjes zijn vandaag overal mee naar toe getrokken, zelfs tot in de toiletten!










Ook Jules had zijn knuffeltje meegebracht!


Deze  knuffels waren de rode draad doorheen onze knuffelweek!

MAAR, deze knuffels bleven niet met z'n zessen, nee hoor, die kregen er een heleboel knuffelvrienden bij! Naast alle knuffels van Bonnie had Jules een super grote, zware doos meegebracht waar een strik rond zat.
Wat zat daar in? De peuters mochten raden, voelen, schudden,... en toen kwam er één voor één een knuffel uitpiepen. De peuters mochten telkens raden welk knuffeldier er uit de doos kroop. De knuffels mochten achteraf verblijven in onze knuffeltent! Hier konden we de hele week knuffelen en spelen met onze knuffels.





We ontdekten dat er heel wat verschillende soorten knuffels bestaan maar wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze ongelooflijk ZACHT zijn. Na deze waarneming gingen we samen met de juf op zoek naar allerlei dingen in de klas die ook zacht zijn. Met bepaalde zaken mochten we dan ook ons zakje vullen (pluimen, zakdoekjes, watjes, stofjes,...) die we daarna omtoverden tot ons zacht mannetje.













Het begrip ZACHT  hebben ze nu wel onder de knie! Ziehier enkele creaties van onze "zachte mannetjes"





Om dit begrip nog wat in te oefenen, maakten we gebruik van de voeldoos. Hier moesten de peuters voelen en proberen verwoorden of er iets zacht of hard in de doos zat.




Zoals ik al vertelde, onze knuffels waren overal aanwezig!!!!
MAAR... na de turnles van juf Magali was er iets heeeeeeeeeeeeeel erg gebeurd!!!!!
De foto's van onze knuffels waren allemaal stuk! Alle stukjes lagen door elkaar op onze knutseltafel!
Samen hebben we allemaal gezocht naar de stukjes van onze knuffel. Daarna hebben we ze in puzzelvorm maar snel terug, in de juiste volgorde, op gekleefd.

















Nu we toch bezig zijn met onze knuffels in elkaar te puzzelen, mochten we de tekeningen van onze knuffels in stukjes scheuren. Onze eerste scheuroefening!!! Samen met juf Francoise leerden we correct scheuren. Niet zo evident want vele peuters trekken i.p.v. scheuren! Maar het lukte al aardig!







Achteraf mochten we alle stukjes met gekleurde lijm, in collagevorm, en volgens eigen kunnen, op een groot vel papier kleven.


















We beleefden ook veel plezier met onze knuffels in de zaal!
  • we dansten op muziek
  • we deden allerlei kunstjes met onze knuffels
  • we speelden verstoppertje
  • we lieten onze knuffel zo hoog mogelijk springen door ze in een doek te leggen en dan.... 1,2,3 hoplakee!!!!
  • we maakten concreet kennis met de begrippen " op en onder"




Tijdens deze week hadden we ook een aantal specifieke taalmomentjes waar vooral verhaaltjes werden verteld:



  • Mijn liefste vriendje
  • Waar is mijn knuffel?
  • De knuffel van Anna
  • Speelversje:




Ik leg een doekje op je rug.
Piep, hier ben je weer terug!
Nu ben ik blij,
zullen we knuffelen/ slapen/ springen/... IK EN JIJ?


Er waren veel beren op bezoek in de klas daarom leerden we het liedje "k zag twee beren"



Tijdens het hoekenwerk konden we knuffel- insteek -puzzels leren maken!







We konden ook naar harte lust, met potloden en stiftjes, onze knuffels versieren.







Het was een echte knuffelweek en nu ga ik met mijn knuffelvriendjes naar kleurenland!
Tot maandag lieve vriendjes en nog een dikke knuffel van de juf!