Toen de peuters maandag in de klas kwamen, stond er een reusachtige parasol in de kring.
Wat is dat nu? De peuters voelden eraan, kropen er onder,.......
We leerden het verschil kennen tussen een paraplu en een parasol!
We gaan deze parasol omtoveren in een grote paddenstoel met witte stippen.
Na het waarnemen gingen we aan de slag. Met dikke, grote verfborstels schilderden we de parasol helemaal in het rood! Op de achtergrond horen jullie ons paddenstoelenlied van kapitein Winokio "Paddenstoelen in het bos". Wat een samenwerking!!!
Jolan heeft zichzelf ook een beetje omgetoverd in een vliegenzwam!!! |
De volgende dag werkten we de paddenstoel af door hem nog witte stippen te geven door stempeltechniek.
Zie zo, klus geklaard! Nu nog de paddenstoel kunnen rechtzetten!!! Dit was ook nog niet van de poes! We namen een grote ton, deze moest helemaal gevuld worden met zand. De peuters trokken hun jasje aan en kregen allemaal een emmertje. Met z'n allen trokken we naar de grote zandbak buiten en vulden we de grote emmer. Hier kwamen de begrippen "vol en leeg" gretig aan bod.
Na het zware sleurwerk, om de zware ton in de klas te krijgen, konden we onze paddenstoel eindelijk installeren. Nu nog enkele kabouterstoeltjes, boekjes en lampjes in plaatsen en het fantasiespel kan beginnen!!!! Wat een plezier!
Gezellig lezen en bijpraten in de paddenstoel! |
Zo een serieuze kabouter Mauro!!!! |
Onze paddenstoel werd soms de winkel, de poppenhoek, de boekenhoek! |
Nora voelt zich een moderne kabouter, met gsm,...! |
Veel paddenstoelen gezien, maar jammer genoeg geen vliegenzwammen. |
Hun vondsten verzamelden ze bij Jules. |
Muziek maken in het bos!!! |
Tijdens ons hoekenwerk in de klas speelden we samen met juf Francoise een kleurenbosspel. De kleurtjes blijven toch nog moeilijk voor sommigen. Blijven oefenen!
We ontworpen onze eigen kastanje halsketting. Juf had gaatjes in de kastanjes geprikt en de peuters leerden rijgen. Om de halsketting een beetje kleur te geven, mochten ze er enkele parels tussen rijgen. Goede oefening voor de fijne motoriek, 'k moet zeggen, de meesten hebben dit zeer goed en zelfstandig gedaan.
Het was opnieuw druk, druk, druk in de klas. Volgende week wil ik nog tot en met woensdag werken rond dit thema want we moeten nog schilderen met laarsjes, op kaboutertocht gaan en tal van verhaaltjes lezen.
Lieve bos groetjes en kabouter groetjes van juf.
Prettig weekend!