zaterdag 18 maart 2017

Gevoelens....

 
De reden waarom we rond dit thema gewerkt hebben is omdat ik vond dat daar een nood aan was in deze klasgroep. Er wordt nogal eens ruzie gemaakt, we zijn wel eens boos op elkaar, sommigen maken elkaar bang wanneer ze zich verkleden,.... redenen genoeg om dit onderwerp even onder de loep te nemen.
" De doos vol gevoelens "  was de rode draad doorheen deze 2 weekjes. Deze werd ingeschakeld om het thema in te leiden. In deze doos zitten de 4 gevoelens " blij, boos, verdrietig en bang". Om de 2 dagen werd een gevoel besproken en dit met behulp van de 4 praatplaten, de 4 huisjes waarin we kaartjes konden posten die een gevoel beschreven en de vingerpopjes. Elk gevoel werd uitgediept tijdens kringgesprekken maar zette zich ook door in de verschillende hoekjes.









Het eerste gevoel dat we bespraken was " blij zijn" 






Aan de hand van deze plaat kwamen heel wat gesprekjes op gang. We namen het blije huisje erbij en postten de juiste situaties in dit gevoelsdoosje.
Aan de knutseltafel maakten we rond dit gevoel 2 opdrachtjes:
  •  We ontworpen een vriendschapsbandje met tal van kleurrijke parels. Op het einde van dit thema zullen we ons bandje aan een vriendje overhandigen.
  















Bij het uitdelen van deze vriendschapsbandjes moesten de kleuters proberen om iets lief te zeggen tegen hun vriend. Niet zo gemakkelijk!!! Iedereen was blij en fier op hun gekregen bandje!










  • Onze 2de opdracht rond blij zijn was een " blij schilderij maken" Op vrolijke muziek lieten we onze borstels dansen want dat doen wij ook als wij blij zijn!!!!
  




Rond dit gevoel werd ook het verhaal " Rikki en Anni" verteld. Op het einde van dit  verhaal geeft Rikki een vriendschapsketting aan Anni.




Op muzikaal vlak luisterden we naar het lied " Ik ben vandaag zo vrolijk..." van Herman van Veen.


Het tweede gevoel dat aan bod kwam was " boos zijn"
Aan de hand van deze praatplaat vertelden we aan elkaar wanneer wij al eens boos zijn geweest.

 



Daarna werden verschillende situaties voorgelezen en konden de kleuters de kaartjes in het juiste doosje posten.
Bij dit gevoel werd een "boos schilderij " ontworpen. Dit schilderij kwam tot stand met hamertjes. Ik had verschillende kleuren verf op het blad aangebracht en daarop een wattenschijfje gelegd. De kleuters mochten zich uitleven met de hamers door op een watje te tikken, kloppen. Door het kloppen spoot de verf alle kanten op. Wat een fun!!!






Bij dit gevoel lazen we het boekje "boos" Wanneer eend boos is, is alles donker! Naarmate eendje blijer werd, kregen de prenten meer kleur.






We zongen het lied " Wij zijn boos" (bron: peuterdansen deel 2)

Wij zijn boos!
Wij zijn boos!
Wij stampen maar en stampen maar 
want wij zijn BOOS!!!
BOOS, BOOS, BOOS!
 
We leerden ook het " time - out teken" Wanneer iemand boos op ons is of ons boos maakt toonden we het teken. Dit wil gewoon zeggen STOP! Ik wil geen ruzie! Dit teken geraakt al goed ingeburgerd in onze klas.



   
Op naar het volgende gevoel " verdrietig zijn" 
Opnieuw werd dit gevoel in de kijker gezet met behulp van de praatplaat uit de doos vol gevoelens.
Ik was toch een beetje verrast hoe goed de kleuters over dit gevoel konden vertellen.
Ook weer werden verschillende situaties verteld en in het juiste huisje gepost

   


Bij deze emotie ontworpen we een "verdrietig schilderij"
Hier werden traantjes gedruppeld op een blad.




We vertelden hierbij het sprookje over "het lelijke eendje" 


Na dit sprookje begrepen we dat iedereen mooi is, ook al zie je er een beetje anders uit!
Heel leerrijk momentje!!!!

Rest ons nu nog één gevoel, namelijk "bang zijn"

 

Is eerder bang maken....



Net zoals bij de 3 vorige gevoelens kwamen aan de hand van de praatplaat gesprekjes op gang.
Ook hier werden verschillende situaties voorgelezen om dan in het juiste huisje te sorteren.
 
Tijdens deze 2 dagen mochten we Matijs zijn verjaardag vieren. Hij had onder andere als klascadeau het verhaal "kikker is bang" voor ons meegebracht. Vertellen maar.....   


Aan de knutseltafel werd natuurlijk ook een "bang schilderij" gecreëerd.
Met scheerschuim en waterverf probeerden we "de schreeuw van schilder Edvard Munch" na te bootsen.


 Bij dit gevoel zongen we het lied "Wij zijn bang" (bron: peuterdansen deel2)

Wij zijn bang.
Wij zijn bang.
We stampen maar en stampen maar
want wij zijn bang!
BANG, BANG, BANG!!!
Bij dit gevoel vertelden we het verhaal "Er ligt een krokodil onder mijn bed!"





 
 
Nu onze 4 schilderijen vorm hadden gekregen, wilde ik er iets functioneels mee gaan doen. Om deze gevoelens tot het einde van dit schooljaar in de klas te laten leven, bedacht ik om er een soort gevoelensdoos van te maken.
Deze doos krijgt een vast plekje in onze klas. De kleuters ontworpen hun persoonlijke wasknijper met daarop nog eens hun symbooltje zodat de andere kleuters de knijpers ook kunnen herkennen. Wanneer een kleuter zich bijvoorbeeld "boos" voelt, zal het de bedoeling zijn om zijn/haar knijper op het boze deel van de doos te plaatsen. Ik zal daar regelmatig oog voor hebben en indien nodig bespreken met de kleuter of de klasgroep. Op deze manier, denk ik, voor mij ook een test, zullen deze gevoelens bespreekbaar worden, blijven. 














En nu de afgewerkte versie!




Gedurende deze periode werden een aantal hoekjes ingekleed in dit thema:
  • de boekenhoek
  • de spelletjestafel; hier konden we met duplo gevoelens - mannetjes creëren.
  • met de plasticine konden we Jules blij, boos, verdrietig, bang maken
  • er was ook een gevoelens memorie aanwezig
  • we speelden met de huisjes uit de doos vol gevoelens









 Soms wat speciale emoties bij de plasticine!!! Maar plezier is wat telt!!!








Deze kleuters van juf Liesbet hielpen ons ook een handje bij het knutselen van onze gevoelens. Zij schilderden de mannetjes in voor op onze gevoelsdoos en ontworpen ons verkeerslicht.











Dit verkeerslicht zullen we in de toekomst gebruiken om ons gedrag te belonen. Groen is super goed, oranje is matig en rood is niet goed bezig. Iedereen zal op de maandag starten op groen en het is de bedoeling om de week telkens af te sluiten op de groene kleur. Dit zal visueel gemaakt worden met onze symbooltjes! Af en toe kan er dan wel eens een verrassing uit de lucht vallen!!!!!



Het was een leerrijk thema dat nog tot het einde van dit schooljaar zal leven in ons klasje.


Volgende week thema: De kip en het ei!
Alles over de kippenfamilie, eieren in allerlei vormen, formaten, kleuren, paashazen,... mogen meegebracht worden naar de klas. (zie briefje)

Prettig weekend!