zondag 29 januari 2017

We maken muziek!

Ons thema werd ingeleid met de instrumenten die mijn lieve vriendjes massaal hadden meegebracht naar de klas. Gitaren, trommels, belletjes, keyborden, xylofonen, fluitjes,... te veel om op te noemen. De kleuters mochten elk om beurt hun instrumenten voorstellen en demonstreren aan elkaar.


Na deze taalronde werden alle instrumenten in de spelletjeshoek verzameld. Het volgende wat de kleuters konden doen was: EXPERIMENTEREN met al deze leuke klanken! Jammer dat de mama's en papa's oordopjes voor de juf vergeten waren! 
De kleuters hebben zich volledig laten gaan, het was een echte ONTDEKKINGSREIS doorheen instrumentenland!


Ik denk dat Lene de dirigent is!!!!













De muzikale deuntjes waren ook de rode draad aan de knutseltafel. Hier ontworpen we een muzikaal schilderij. Het eindresultaat kwam in 3 fasen tot stand.

FASE 1: schilderen met muzikale verfborstels.

Door belletjes aan de verfborstels te bevestigen maakten de kleuters muziek tijdens het schilderen.



 

 
 
 




 
 









 FASE 2: stempelen met cd's

















FASE 3: tekenen op trage, snelle, luide, stille klassieke muziek


Hier werketen we in kleine groepjes. Iedereen kreeg een stift en startte bij zijn/haar kunstwerk.
Wanneer we muziek hoorden mochten we tekenen. Hierbij moesten we goed luisteren of we groot, klein, snel, traag moesten schrijven. Wanneer de muziek stopte, moesten de kleuters in wijzerzin doorschuiven naar het werk van een vriendje. Bij het horen van muziek schreven we op ons vriend zijn werk en dit tot we terug bij onze eigen tekening kwamen. Nu ons ewerk bekijken en vertellen wat we er van vonden. Sommige waren teleurgesteld anderen heel tevreden! 














 Zie hier enkele KLANKSCHILDERIJEN.




 



Tijdens dit thema werden tal van muzikale verhaaltjes verteld. Het verhaal "Jules maakt muziek" vertelden we een aantal keren en dit op verschillende manieren.




In dit verhaaltje hebben Jules en zijn opa hun eigen radio. Opa wil naar het nieuws luisteren terwijl Jules naar zijn lievelings cd luistert. Dit verloopt niet zo van en leien dakje! Jules zijn radio staat veel te luid, zo kan opa zijn nieuws niet meer horen! Maar gelukkig hebben opa's overal een oplossing voor! Opa geeft een HOOFDTELEFOON  aan Jules. Opgelost denkt opa, maar niks is minder waar! Jules zet zijn hoofdtelefoon op en begint luidkeels mee te zingen!!!! Opa kan zijn nieuws nu nog niet horen en kijkt dan maar met veel plezier naar zijn dansende en zingende kleinzoon!

Na dit verhaaltje nam ik onze klasradio. Samen met de kleuters ging ik op zoek naar verschillende zenders; eentje waar muziek werd op afgespeeld, eentje waar we naar het nieuws konden luisteren, storingen,....

Achteraf liet ik de kleuters kennis maken met een echte hoofdtelefoon. Per 2 konden ze rustig luisteren naar liedjes, voorleesverhaaltjes,..... Een echte aanrader voor bij jullie thuis wanneer jullie een klein momentje van stilte willen inlassen.










 







Jules had zijn lievelingslied mee naar de klas. Heel nieuwsgierig luisterden we naar het lied:
"Boink kaduul"

Boink kaduul,
roef toef pling,
ik roffel op de trommel en ik zing!
Retkedetkedet,
ding dong daar,
hoor je de trompet en de basgitaar?
Pingel pan piano,
iedere doet zijn best,
ALLEMAAL TE SAMEN IN ONS ORKEST!


Omdat onze instrumentjes toch een beetje centraal stonden, hebben we er ook een aantal leuke muzikale spelletjes mee gespeeld:
  • We maakten kennis met de begrippen WEL/ NIET spelen
  • We speelden het spel " WERKEN ACHTER SCHERM" Hier werden 3 instrumentjes achter een tafel verstopt. De juf bespeelde één instrument, de kleuters vertelden welk instrument ze gehoord hebben; welk van de 3 ze niet gehoord hebben; juiste volgorde van de instrumenten opsommen,....
  • We speelden "ORKESTJE" met juf of vriendje als dirigent.
  • "PARTITUREN" leren lezen.
 Onze oren werden op verschillende momentjes goed getest. We speelden vaak een luisterspelletje:

  • Waar zit het belletje?
  • Geluiden raden (controle via foto's)
  • Geluiden uit de klas en omgeving waarnemen en benoemen.

Ook in de zaal was het één en al muziek:

  • Reactiespel: hoor je de trom, dan moeten we lopen/ hoor je de fluit, dan moet je springen,...
  • Bij het horen van muziek mag je dansen, stopt de muziek dan ga je bij je vooraf afgesproken vriendje staan. Juf gaf een klein opdrachtje: neuzen tegen elkaar, poepjes tegen elkaar, handen tikken,...
  • Bewegen op de deuntjes van Kapitein Winokio. In het volgende filmpje zien jullie het nummer  "standbeeld", lied dat de kleuters super leuk vonden en steeds opnieuw wilden horen.


Tijdens het klasgebeuren werden een aantal hoeken muzikaal ingericht of kregen ze een muzikale toets.

In de TEKENHOEK konden we een kleurplaat van Jules inschilderen met waterverf.















 





Nog in de tekenhoek ontworpen we een xylofoon volgens een patroon. 






 


 

In de BOEKENHOEK lazen we in tal van muzikale boekjes, geluidenboekjes, informatieve boekjes,...



Ik heb één ding opgestoken tijdens dit thema: "muziek en dans gaan hand in hand met kleuters!"
We sluiten dit thema af met nog enkele sfeerbeelden.








Muzikale memorie



Deze week was er ook nog feest in onze klas!

Esila werd op maandag 23 januari 4 jaar!!!!!
HIEP HIEP HOERA IN DE GLORIA!!!!
We zongen uit volle borst tal van verjaardagsliedjes.
Esila trakteerde ons op lekkere mini-mouse chocoladetaart!
Dank u wel Esila, dat was smullen.....







 
Prettig weekend!
Volgenden week thema "RESTAURANT" (zie brief)