vrijdag 11 november 2016

Schoenen!!!


Het was een kort weekje maar toch hebben we heel wat geleerd over 
SCHOENEN!
We startten met het waarnemen van allerlei verschillende schoenen die massaal door mijn vriendjes werden meegebracht. Zo leerden we op welke manieren we schoenen kunnen sluiten; rits, velcro (plakkers), veters,.....
Door verschillende schoenen te passen, merkten we op dat niet alle schoenen even groot zijn. Hier kwamen de begrippen "groot, klein, te groot, te klein" gretig aan bod.
Na onze waarneming kregen al deze schoenen een plaatsje in onze winkel. Hier konden we later schoenen passen, verkopen, in schoendozen stoppen en zoveel meer.


 
 






Ook de popjes kwamen naar de schoenwinkel

De reuzeschoenen waren enorm in trek!




In de spelletjes hoek konden we met veters door allerhande gaatjes rijgen; goed voor de fijne motoriek!




Met oude schoenen trokken we naar de knutseltafel. Daar konden we volgens eigen kunnen en fantasie schilderen met de schoenen. (wrijven, stempelen, stappen,... kortom plezier beleven!)
Onze groene schilderij werd achteraf gebruikt om onze soep - affiche van te maken. Volgende week is het soepweek ten voordele van bednet en wij gaan op donderdag bloemkool soep bereiden.







Het blauwe kunstwerk werd later gebruikt om touwtjes door te weven. Juf had allerhande gaatjes in het schilderij gemaakt; de kleuters konden touwen door de gaatjes weven.










Tijdens onze schoenenweek werden een aantal verhaaltjes verteld.


Het sprookje van klein duimpje vonden de kleuters top! We vertelden het meerdere malen deze week


Naast klein duimpje werd ook het sprookje van assepoester verteld.
Het passen van het schoentje werd als naverwerking gedramatiseerd. Wat een plezier! Zowel juf Francoise als ik heb enorm veel gelachen; Lars is een beetje een hardhandige prins....











Juf Francoise is Lars zijn prinses!!!!



We hebben ook veel bewogen met onze schoenen, voeten. We trokken regelmatig naar de zaal om ons daar uit te leven.

  • We speelden een live- schoenenmemory. De kleuters hadden allemaal hun schoenen uitgetrokken. Daarna werd de helft van de schoenen in de zaal geplaatst. Elke kleuter mocht één schoen kiezen. Op het deuntje van "schoenen om te dansen...." (liedje van Jules) mochten we de bewegingen met onze schoen aan de hand uitvoeren. Wanneer het liedje gedaan was, moesten de kleuters zo snel mogelijk bij het vriendje gaan staan die net dezelfde schoen aan zijn/haar hand had. Niet zo gemakkelijk in het begin, maar oefening baart kunst. Kijk maar even mee naar een momentopname.


We sloten deze activiteit af met een rustgevend momentje. We zaten in een halve kring en hebben geprobeerd om een schoenentoren te bouwen.












 



  • Regelmatig trokken we naar de zaal om met onze schoenen te experimenteren, leuke oefeningen te doen, in te gaan op de kleuters,.... (op één been staan, dansen, springen, op de tenen, hielen staan, voeten in de lucht, voeten tegen elkaar,...)






 


 


Het was hier een echt schoenenfeest!!!!!

We ontworpen onze eigen schoenenmemory. Afdrukken van verschillende schoenen werden genomen. Eens deze droog waren konden we het spel samen en later zelfstandig spelen.





afdruk van een wandelschoen

afdruk van een bergschoen

afdruk van een teenslipper

afdruk van een voetbalschoen met stuts
Het was een kort maar intens weekje. We verlaten schoenenland en gaan naar sprookjesland waar we gedurende 14 dagen zullen werken rond sneeuwwitje.

Met de volgende klaskiekjes wens ik iedereen en prettig weekend.

Spelen met kinetic sand!
 









 

 






Eventjes wat zaken uittesten met het fototoestel!