zaterdag 19 september 2015

Knuffeltijd!!!

Knuffels zijn lief en zacht en vaak de beste vriend van onze peuters! Reden genoeg dus om kennis te maken met de knuffels van onze rakkers!
Het eerste wat we op maandag deden was ................ NATUURLIJK...... onze lieve knuffels aan elkaar voorstellen. Deze vriendjes zijn vandaag overal mee naar toe getrokken, zelfs tot in de toiletten!










Ook Jules had zijn knuffeltje meegebracht!


Deze  knuffels waren de rode draad doorheen onze knuffelweek!

MAAR, deze knuffels bleven niet met z'n zessen, nee hoor, die kregen er een heleboel knuffelvrienden bij! Naast alle knuffels van Bonnie had Jules een super grote, zware doos meegebracht waar een strik rond zat.
Wat zat daar in? De peuters mochten raden, voelen, schudden,... en toen kwam er één voor één een knuffel uitpiepen. De peuters mochten telkens raden welk knuffeldier er uit de doos kroop. De knuffels mochten achteraf verblijven in onze knuffeltent! Hier konden we de hele week knuffelen en spelen met onze knuffels.





We ontdekten dat er heel wat verschillende soorten knuffels bestaan maar wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze ongelooflijk ZACHT zijn. Na deze waarneming gingen we samen met de juf op zoek naar allerlei dingen in de klas die ook zacht zijn. Met bepaalde zaken mochten we dan ook ons zakje vullen (pluimen, zakdoekjes, watjes, stofjes,...) die we daarna omtoverden tot ons zacht mannetje.













Het begrip ZACHT  hebben ze nu wel onder de knie! Ziehier enkele creaties van onze "zachte mannetjes"





Om dit begrip nog wat in te oefenen, maakten we gebruik van de voeldoos. Hier moesten de peuters voelen en proberen verwoorden of er iets zacht of hard in de doos zat.




Zoals ik al vertelde, onze knuffels waren overal aanwezig!!!!
MAAR... na de turnles van juf Magali was er iets heeeeeeeeeeeeeel erg gebeurd!!!!!
De foto's van onze knuffels waren allemaal stuk! Alle stukjes lagen door elkaar op onze knutseltafel!
Samen hebben we allemaal gezocht naar de stukjes van onze knuffel. Daarna hebben we ze in puzzelvorm maar snel terug, in de juiste volgorde, op gekleefd.

















Nu we toch bezig zijn met onze knuffels in elkaar te puzzelen, mochten we de tekeningen van onze knuffels in stukjes scheuren. Onze eerste scheuroefening!!! Samen met juf Francoise leerden we correct scheuren. Niet zo evident want vele peuters trekken i.p.v. scheuren! Maar het lukte al aardig!







Achteraf mochten we alle stukjes met gekleurde lijm, in collagevorm, en volgens eigen kunnen, op een groot vel papier kleven.


















We beleefden ook veel plezier met onze knuffels in de zaal!
  • we dansten op muziek
  • we deden allerlei kunstjes met onze knuffels
  • we speelden verstoppertje
  • we lieten onze knuffel zo hoog mogelijk springen door ze in een doek te leggen en dan.... 1,2,3 hoplakee!!!!
  • we maakten concreet kennis met de begrippen " op en onder"




Tijdens deze week hadden we ook een aantal specifieke taalmomentjes waar vooral verhaaltjes werden verteld:



  • Mijn liefste vriendje
  • Waar is mijn knuffel?
  • De knuffel van Anna
  • Speelversje:




Ik leg een doekje op je rug.
Piep, hier ben je weer terug!
Nu ben ik blij,
zullen we knuffelen/ slapen/ springen/... IK EN JIJ?


Er waren veel beren op bezoek in de klas daarom leerden we het liedje "k zag twee beren"



Tijdens het hoekenwerk konden we knuffel- insteek -puzzels leren maken!







We konden ook naar harte lust, met potloden en stiftjes, onze knuffels versieren.







Het was een echte knuffelweek en nu ga ik met mijn knuffelvriendjes naar kleurenland!
Tot maandag lieve vriendjes en nog een dikke knuffel van de juf!