zondag 7 december 2014

Schoenen voor Sinterklaas!


De kleuters kwamen met massa's schoenen en schoendozen naar de klas, waarvoor mijn dank.
Natuurlijk werden de schoenen bekeken, besproken, gepast,....
  • Hoe sluit je de schoen? Rits, plakker, veter
  • We vergeleken de hakken
  • We vergeleken de grootte
  • We pasten allerlei schoenen, zo kwamen we tot besluit, de schoen is te klein, te groot
  • We vertelden van wie de schoenen waren

Na al het waarnemen hebben we onze schoenwinkel geopend. Allerlei schoenen, schoenpoets, borstels, schoentrekkers, schoendozen,.... werden in de winkel geplaatst.
Hoe gingen we in de schoenwinkel te werk?
  • Schoenen kiezen
  • Schoenen passen
  • De gepaste schoendoos kiezen
  • Schoendoos in een zak stoppen
  • En tot slot.... betalen!









Zelfs zwarte piet kwam schoenen kopen!!!!

Met al deze schoenen werden tal van activiteiten gespeeld:
  • we bouwden een schoenenberg; iedereen mocht om de beurt een schoen op de berg leggen maar er mochten geen andere schoenen naar beneden vallen!!!! (gebaseerd op het spel "toren van pizza)
  • kimspel met schoenen: welke schoen is er weg? Welke schoenen zijn van plaats verwisseld?
  • Tik tak boem met schoenen
  • schoenen rangschikken van groot naar klein en omgekeerd
  • ra, ra, ra, welke schoen zit er in de zak? (voelspel)
  • ra, ra, ra, welke schoen zit in de doos? De juf gaf een beschrijving, de kleuters moesten raden over welke schoen ik het had
We gingen ook de muzikale toer op met onze schoenen:
  • We zongen het liedje:
Voetje, voetje, wat ga je doen?
Voetje, voetje in mijn mooie schoen.
Ik ga lopen, lopen, lopen, lopen 
lopen met mijn voeten.
Ik ga stampen, stampen, stampen,
stampen met mijn voeten.
Springen, springen, springen,
springen met mijn voeten.
En .......rennen, rennen, rennen!
(Bron: cd Hé hallo)
  • We zongen het liedje "schoenen om te dansen" van Jules
  • We speelden een muzikale memorie met schoenen 
Als de muziek stopt, zoek je het vriendje met dezelfde schoen!






   
Naast al deze schoenen, stonden de schoendozen ook centraal! Een simpele schoendoos kan tot zoveel fantasiespel leiden. Torens bouwen en omver gooien; allerlei zaken in de dozen stoppen en verstoppen; in de dozen, deksels stappen; straten maken om er met auto's over te rijden;....
De kleuters hebben er zich reuze goed mee geamuseerd! 












Er werden ook tal van schoenenverhaaltjes verteld:
  • Mijn veters zitten los
  • Lieselotje zet haar schoen
  • Jules past schoenen
En dan onze KNUTSELTAFEL!!! Daar waren onze schoenen toch ook wel een beetje de rode draad.
We brachten allemaal een oude schoen mee om hem helemaal op te smukken! Deze schoen had natuurlijk een doel, namelijk onze schoen voor Sinterklaas.
We toverden onze vieze schoen om door hem met allerlei vrolijke kleurtjes te beschilderen. Daarna konden de kleuters hem versieren met allerlei zaken; oogjes, pluimpjes, knoopjes, bloempjes,.....
Wanneer de schoenen klaar waren, plaatsten we deze op een centrale plaats in de klas. Achteraf konden de kleuters hem nog opvullen met tekeningen voor de Sint.

De oude schoenen



 Schoenen beschilderen











 De beschilderde schoenen versieren




Hieruit konden we kiezen



 Het eindproduct




Regelmatig werden de schoenen gevuld met worteltjes, suikertjes, brieven,.......
En ja hoor,......... we kregen bezoek! Bezoek van de pieten....... want die lieten sporen na!!!!!!
VUILE HANDEN EN LEKKERE KOEKJES!!!!




Op deze manier maakten we een beetje de overgang naar de komst van de Sint!
In ons tweede weekje stonden Sint en piet op de voorgrond.
We startten deze week met een gesprekje over de komst van de Sint. Omdat het moeilijk in te schatten is voor onze kleine ukjes werd een aftelkalender gemaakt. Zo konden ze zien hoeveel keer ze nog moesten slapen voordat de Sint naar ons klasje zou komen.


We maakten kennis met de kleerkast van Sint en piet. We leerden hun kledij correct benoemen en later mochten we ons in deze figuren verkleden en een fantasiespel opbouwen. 






We zongen heel veel en steeds met groot enthousiasme het volgende liedje:

Ik ben pietje pierewiet,
je hoort me wel maar je ziet me niet!
Willen jullie mij toch even zien?
Steek dan je tong uit, dan kom ik misschien!
(of stamp met je voeten, klap in je handen, zwaai met je armen,.... 
dan kom ik misschien)
(Bron: peuter dansen deel 2)

Er werden Sinterklaasverhaaltjes verteld:
  • De nieuwe boekjes over de SPIEKPIETJES kenden een groot succes.
  • Het boekje "Sinterklaas is ziek" vonden de kleuters en de juf super! Leuke prenten!









  • De mijter van Jules: verhaal met prenten, nadien moesten de kleuters de prenten in de juiste volgorde leggen 
Tijdens een praatronde had de juf een grote praatplaat meegebracht. Hier kwamen plaats - en ruimtebegrippen gretig aan bod.


We trokken ook regelmatig naar de turnzaal om zwarte pieten kunstjes uit te halen. Klimmen, klauteren, pakjes dragen, evenwichtsoefeningen,.... Wat een pret!

Voor de komst van de Sint werd ook nog een zwarte pietenkroon ontworpen. We schilderden met pluimen, veren en kleurden een zwarte pietje in met potloden en vetkrijtjes.









En toen....... eindelijk.......het was 5 december!!!!!! Vandaag kregen we bezoek van Sint en piet!
Niemand was bang, niemand heeft gehuild, sommigen kropen wel dicht bij de juf aan.........
We hebben gezongen, de Sint een hand gegeven, tuutjes afgegeven en een praatje gemaakt met Sinterklaas!












César overhandigt zijn tuutjes!
 



Onze klascadeaus!!!!! Dank u Sinterklaas!

 
's Middags speelden we volop met de smartmax en de boerderij van Musti.
Ik denk dat de Sintstress nu wel weg is en velen zullen opnieuw rustig kunnen gaan slapen en dromen van............. misschien wel de kerstman!

Hier volgen nog enkelen Sinterklaaskiekjes.

















Prettig weekend!
Maandag thema "licht en donker" (zie blaadje)
VERGEET JULLIE GLAZEN POTJE NIET!