zondag 16 november 2014

Goudlokje en de drie beren....


 Er waren eens 3 beren...... papa beer, mama beer en baby beer.



En er was ook een klein meisje dat Goudlokje heette.


Iedere ochtend maakten de beren lekkere berenpap. Vandaag was de pap veel te heet. Kom, zegt papa, we gaan eerst even een wandelingetje maken in het bos, zo kan de pap even afkoelen.




De beren trekken het bos in!


Goudlokje wandelt in het bos. Plots zag ze een huisje staan. Ze rent er naartoe en gaat onmiddellijk naar binnen. Oh, ik ruik hier lekkere pap! Ze gaat naar de keuken en ziet er 3 kommetjes staan.
Ze begint bij de grootste kom, maar deze pap is veel te HEET. Dan maar eens het middelste kommetje proberen maar deze pap is veel te ZOUT. Tot slot probeert ze het kleine kommetje. Net gepast!!!! en ze eet het helemaal leeg.







Goulokje ziet 3 prachtige stoelen staan. Ik wil deze wel even uittesten, zegt ze. Eerst probeert ze de grootste stoel maar deze is veel te HARD. Daarna springt ze op de middelste stoel maar deze is veel te ZACHT. Dan maar het kleine stoeltje proberen, denkt ze. Maar oei.......toen Goudlokje op de stoel ging zitten zei de het stoeltje.....KRAK!!!! De pootjes van de stoel zijn afgebroken, Goudlokje is veel te groot om op babybeer zijn stoel te gaan zitten!!!!




Goudlokje gaat eens boven een kijkje nemen. Daar staan 3 bedjes. Ze probeert papa's  bed maar dit is veel te HOOG. Misschien mama's bed, nee deze is veel te hobbelig. Babybeer zijn bedje dan maar. Oh zalig, hier ga ik toch een dutje in doen, zegt Goudlokje. En ze valt in een diepe slaap......zzzzzz







Ondertussen komen de beren terug thuis. Oei, oei, oei, roept papa beer, er heeft iemand van mijn pap gegeten!!!! Bij mij ook, zegt mama beer! Babybeer begint te huilen. Wat is er, vraagt mama? Iemand heeft mijn pap helemaal opgegeten!!!!!!!



Dan kijken de beren naar hun stoelen. Iemand heeft op mijn stoel gezeten, zegt papa beer! Op mijn stoel ook, zegt mama beer. En babybeer is opnieuw heel verdrietig! Mijn stoeltje is stuk!!!!! Wie zou dat toch allemaal gedaan hebben?



Ze gaan de trap op. Wat ziet papa beer? Iemand heeft in mijn bed gelegen! In mijn bed ook, roept mama!!!! Plots roept kleine beer heel hard. Hij schrikt en ook Goudlokje schrikt wakker! Er ligt iemand in mijn bed!!!! Goudlokje springt recht, rent de trap af en loopt het bos in. Sinds die dag hebben de beren Goudlokje nooit meer terug gezien!!!!






Zoal jullie kunnen zien aan de foto's, hebben we dit sprookje meerdere malen verteld en gedramatiseerd.
  • sprookje vertellen door de juf
  • a.d.h.v. de prenten vertellen de kleuters het sprookje
  • juf Katrien verteld, juf Natalie beeldt uit of omgekeerd
  • juf verteld, de kleuters beelden uit
Ik denk dat de kleuters dit sprookje nooit meer zullen vergeten!!!!!

Tijdens dit thema stonden "de beren" wel centraal. Deze vormden dan ook een stukje onze rode draad.

In de knutselhoek hebben we geschilderd met een beer! Deze beer was een beetje stuk, we hebben hem dan maar in stukjes gesneden en omgetoverd in een verfborstel.



Nadat we met de beer de bruine onderlaag hadden geschilderd, kwam de juf nog maar eens af met een heel speciale verfkwast!!!! De beren aten pap met een lepel......deze lepels gaan we nu inzetten om fantasie op de schilderijen aan te brengen.







En dit werd het resultaat.


Toen deze kunstwerkjes droog waren, heb ik er kronen van gemaakt. Natuurlijk moesten de kleuters hun kroon nog een persoonlijke touch geven en dit deden ze door er een hoofd van een beer op te tekenen.



Nu heb ik 19 lieve knuffelbeertjes in mijn klasje!!!! Schattig hé....









Tijdens het hoekenwerk konden de kleuters leren rijgen door berenfiguurtjes.







De kleuters maakten ook kennis met de SCHAREN. Met de schaartjes mochten ze experimenteren want knippen is echt nog wel moeilijk voor ons hoor!!!!






Bij juf Charlotte leerden we de beren van klein naar groot rangschikken, eerst met concreet materiaal, daarna op een werkblaadje. Bij deze activiteit maakten we kennis met de lijmstiften.
 



Gedurende deze periode werden:
  • tal van berenverhaaltjes verteld (dank u wel allemaal om massaal zoveel boekjes mee te brengen!)
  • speelden we een berenomloop "de boze beer" bij juf Zoë in de turnles
  • zongen we het berenlied "k zag 2 beren" in de gewone versie en in de beatversie
  • muzikale berenspelletjes gespeeld die vooral gericht waren op de klankRICHTING.


  • speelden we verstoppertje met de beer, juf verstopt de beer, de kleuters moesten hem zoeken
  • dansten we met onze beer (dansen - stoppen; dansen - stoppen - beer op de juiste plaats leggen (plaatsbegrippen en ruimtebegrippen)
  • speelden we de berenafvaldans (gebaseerde op de stoelendans)
Maar.... de kleuters keken vooral uit naar het maken van de BERENPAP!!!
We trokken met z'n allen naar het restaurantje. Daar stonden de ingrediënten klaar om onze berenpap te bereiden. De volgorde van de bereiding werd reeds vooraf met pictogrammen besproken in de klas.





Aan de slag.....

Onze ingrediënten


WE GIETEN MELK IN DE KOM






WE VOEGEN ER DE VANILLEPOEDER BIJ







EN NU ....... MIXEN MAAR!!!!!







ONZE PUDDING IS KLAAR....... NOG EVEN IN DE KOELKAST EN DAN..........SMULLEN MAAR!!!!!!












En zo sloten wij dit thema af. Hier volgen nog enkele foto's van het spelen tijdens het hoekenwerk waarbij steeds 3 kleuters samen met 3 kleuters van juf Katrien in de kleine zaal het sprookje konden dramatiseren.
Dit waren de decorstukken!

 













Ik wens iedereen een deugddoende vakantie.