maandag 4 november 2013

Met mijn paraplu en regenjas......


Gepakt en gezakt kwamen mijn lieve vriendjes de klas binnen. Met heeeeeeeeeeel veel enthousiasme toonden we aan elkaar onze laarsjes, onze paraplu, onze regenjas, onze kaboutermutsen,.... en zoveel meer i.v.m. ons thema "het bos" Na al dat waarnemen trokken we onze laarsjes aan en gingen we op verkenning in het bos! (de Rozenbroeken) We wandelden in de plassen, zagen allerlei herfstschatten liggen,... Het is ongelooflijk waar de peuters overal oog voor hadden; zaken waar wij als volwassenen niet meer bij stilstaan! 'k vind dit schitterend.
Bijna elke dag gingen we stappen in het bos. De peuters kregen telkens een andere opdracht.

Op dag één moesten we kastanjes, eikels, noten zoeken en in ons emmertje verzamelen.



Na iedere boswandeling kwamen we met massa's herfstvondsten naar de klas. Deze schatten werden telkens besproken en daarna verzameld in de knutselhoek.
Met onze kastanjes en eikels hebben we de knikkertechniek toegepast. (blad in schoendoos leggen, verf in spuiten, kastanjes inleggen en schudden, rollen,...maar! En zie hier het resultaat!


Deze vruchten werden achteraf in de zandtafel gelegd. Zo konden de peuters er lekker dingen met koken!



Op dag twee zijn we TAKKEN van verschillende formaten gaan zoeken.

Leuk hé, ploeteren met de takken in de modder!


Ons kleinste spruit met de grootste tak!



We toverden zelfs onze takken om in muziekinstrumenten! We maakten er ons muziekbos van!


In de knutselhoek werden onze takken verfborstels!






Zie hier onze takkenschilderijen in de prachtige herfstkleuren!



De volgende dag zijn we OKKERNOTEN gaan rapen in de tuin van onze buurman, de dokter!


Deze noten hebben we later gebruikt om ons herfststukje te versieren. (noten moesten eerst nog drogen)

In onze knutselhoek zijn we ook vlijtig aan het werk gegaan met grote, dikke, reliëfrollen om zo herfstkleurtjes door elkaar te mengen. Later hebben we deze twee kunstwerken in repen gesneden en deze gebruikt om ons doosje van ons herfststukje op te fleuren.



Voor dit herfststukje moesten we ook klei kneden, warm maken. Dit was een serieuze karwei hoor!
Zo hard!!!! De peuters hebben al hun krachten moeten gebruiken om uiteindelijk de klomp klei tot een zachte bol te verkrijgen. Daarin werden dan de kastanjes, takken, mos,... gedrukt.





 
 
Naast al deze creatieve activiteiten werden natuurlijk ook ander spelletjes gespeeld.
  • ritmiek met onze parapluutjes op ons liedje "met  mijn paraplu en regenjas..."

Schattig hé!

 
 
  • We vertelden meerdere malen het verhaaltje van " Jules in het bos"

  • We keken in grote en kleine kabouterboekjes (dank u Leon) In dit boek kende de vieze trol met zijn grote snottebel veel succes!
  • We deden aan prentkijken met de grote praatplaat van Jules in het herfstbos. Hier kwamen vooral plaatsbegrippen aanbod. Hier konden de peuters ook hun herfstwoordenschat eens toetsen. (blaadjes, eekhoorn, eikels, achter, op, tussen,...)
Tijdens onze tweede week rond het bos werd de klemtoon gelegd op
 
" PADDESTOELEN EN KABOUTERS"
 
In onze klas toverden we een grote paddenstoel met witte stippen. Deze werd gemaakt van een parasol. Deze parasol werd vorig jaar door mijn lieve vriendjes die nu in de 2de kleuterklas zitten, beschilderd. Maar voor ons was er ook nog werk aan de winkel. Hoe moest die parasol nu blijven rechtstaan? Ik nam een grote ton, maar oeps,... de parasol viel telkens op de grond. We namen de ton mee naar de grote zandbak buiten en vulden hem met zand!!!! Joepie!!! Onze paddenstoel was eindelijk geboren!!! Nu konden de kleuters een boekje nemen en deze rustig in hun paddenstoel lezen!
 




Maren voelde zich een echte kabouter met de kaboutermuts van Tiana!



Deze week draaide alles rond kabouters! We zongen het lied "op een grote paddenstoel"
We deden aan tekstimprovisatie, i.p.v. kabouter pinnemuts, zat kabouter Tiana op de paddenstoel.
Dit liedje hebben we ook beeldend uitgewerkt. We ontworpen ons paddenstoeltje en wie zat er bovenop? Kabouter Ernest, kabouter Leon, kabouter Sylvester,...
  •  een wc-rolletje werd geschilderd en zo omgetoverd in de steel van de paddenstoel




  • de helft van een kaasdoosje werd versierd met rode stukjes glanspapier die we zelfstandig in stukjes gescheurd hebben en achteraf op het doosje gelijmd hebben. Dit werd de hoed van onze paddenstoel.

  • tot slot kleurden we een kaboutertje en kleefde ik een foto van de peuter over het kaboutergezichtje. De peuters mochten zichzelf nog voorzien van een kabouterbaard!






We gingen ook op KABOUTERZOEKTOCHT in de Rozenbroeken. De peuters zochten verschillende soorten kabouters, deze leidde ons naar de kabouterschatkist.





ik denk dat ze een kabouter gezien hebben!!!





ook Ernest zijn plasticine kaboutertje lag verstopt in het bos!

DE KABOUTERSCHATKIST!!!!!

OEPS!!! DIE IS LEEG!!!???

MAAR NEEN, MMMM.... LEKKERE KABOUTERSNOEPJES!


En smullen maar....

Ook Ernestje zijn kaboutertje had een snoepje verdiend.



Tijdens het hoekenwerk konden de peuters vrij tekenen, tekeningen inkleuren. Achteraf werden daar paddenstoelenkronen van ontworpen.

Mijn kabouterkoppeltje!



Zo'n klein, lief, schattig paddenstoeltje heb ik nog nooit gezien!

Mijn paddenstoelenvrouwtje, kabouter Kwebbeltje!!!
Onze eerste weekjes werden vandaag in schoonheid afgesloten. We deden aan ochtendgymnastiek, met de hele kleuterschool. Daarna werden we getrakteerd op pompoenensoep die door de 2de en 3de kleuterklas gemaakt werd. In de namiddag hebben we samen met de vriendjes van juf Charlotte popcorn gemaakt. We hebben van heel wat lekkers kunnen genieten!




We zullen elkaar een weekje moeten missen! Ik wens jullie allemaal een deugddoende herfstvakantie!

Na de herfstvakantie mogen we 3 nieuwe vriendjes verwelkomen, namelijk
Eva, Kwinten en Mats.