Eerst en vooral: dit thema SLOEG IN ALS EEN BOM!!!!!
Ik kon het gewoon niet meer bijhouden, elke dag opnieuw werd er theatermateriaal meegebracht.
Er werd zo'n grote verscheidenheid aan kledij en attributen meegebracht dat ik genoodzaakt was om mijn klas anders in te delen. We schoven onze spelletjestafel aan de kant zodat we er onze grote theaterhoek, schminktafel en kapsalon konden maken.
Elkaar helpen!!! Mooi gebaar! |
Zelfredzaamheid!!!!! |
Elke dag werd ingezet met het waarnemen van de verschillende kledij en attributen.
Ook onze hoekjes werden langzamerhand aangepast en ingericht.
HET KAPSALON en DE SCHMINKTAFEL genoten de meeste voorkeuren bij de kleuters.
Ook de verkleedhoek kende enorm veel succes! Het aanbod was gewoon gigantisch!
Om toch een beetje overzicht te krijgen werden de verkleedattributen een beetje gesorteerd. De hoeden, maskers kregen een plaatsje; de kledij werd verzameld in de speeltafel; de halskettingen en armbandjes kregen een apart plekje en de schoenen werden telkens onder de speeltafel geplaatst! Zo verliep het spelen en opruimen veel overzichtelijker!
Naast al deze leuke, toffe hoekjes, werden ook nog een aantal andere activiteiten gedaan:
TAALACTIVITEITEN
- waarneming van kappersmateriaal
- doe als-of-spelletjes (heel leuk om thuis ook eens te spelen) Enkele voorbeelden: doen als of je zwemt, planten water geeft, fietst, auto rijden,... Niet zo evident wanneer de kleuters dit zelf moeten uitbeelden! Het raden gaat net iets gemakkelijker.
- verhaaltjes: Muis en het toneel; didi en dodo kleden zich aan; Jules viert carnaval; veters
- vertellen bij prenten: het theater, het podium, kledij, kleedkamers, kassa,...
- spel: "wat is er veranderd aan ...?" Een kleuter werd helemaal verkleed, een andere kleuter ging naar buiten en moest daarna kunnen verwoorden wat er aan het verkleedde vriendje veranderd was. Dit verliep niet zo vlot als ik had gedacht!
- hoe schmink ik mij?
- sorteerspel met zomer - en winterkledij
- voelspel: "welk personage staat er voor mij?
- We leerden het versje "ik maak me mooi" De kleuters konden aan de hand van pictogrammen het versje memoriseren. (bron: confetti)
MUZIKALE ACTIVITEITEN
- speelliedjes: ik verander (kleuterdansen 4); de feestwinkel (danskant); de dansende broek (kleuterdansen 4); gekke clown (dansspetters)
- liedje: "ik ben clowntje tiereliet, je hoort me wel maar je ziet me niet,..." (peuterdansen deel 2)
- en niet te vergeten de muziek tijdens ons theater-speel-momentjes: K3 (de politie) en de liedjes van kapitein Winokio! Die kenden een enorm groot succes in mijn klasje!!!
Ik ben clowntje tiereliet,
je hoort me wel maar je ziet me niet!
Willen jullie mij dan toch even zien?
Klap in je handen, dan kom ik misschien!
(of stamp met je voeten, zwaai met je armen,....)
BEWEGINGSACTIVITEITEN IN DE GROTE ZAAL
- houdingen nabootsen
- we bewegen zoals... een ballerina, een olifant, een clown,...
- kledingestafette
In de knutselhoek ontworpen we onze eigen t - shirt en een armbandje!
Voor onze t - shirt tekenden we een mannetje op een speciaal papiertje! Daarna streek de juf hun ontwerp erop. Deze t - shirten mogen op 30° gewassen worden! Veel plezier er mee!
Alle kleuters waren zo fier op hun t -shirt! Ik vind ze ook prachtig!
In de nevenhoekjes konden de kleuters:
- armbanden en kettingen ontwerpen met grote speelkralen
- kleurplaat van een blanco theater invullen
- rijgspel met touwen en veters
- de knoopjesbak
- puzzel i.v.m. uit- en aankleden
Het was een super tof, leuk, grappig, .... thema waarbij de kleuters zich geen enkele seconde verveeld hebben. Ikzelf als juf heb heel veel gezien, gelachen, zeker de momenten dat ik gewoon tussen de kleuters ging meespelen.
Kleine anekdote: zo ging ik op een dag in het kapsalon zitten en nog geen 10 seconden later zat mijn haar vol met speldjes, kammen, borstels,... ik kreeg zelfs een boekje aangeboden van de kleuters uit de boekenhoek en een koffietje van de kleuters uit de poppenhoek. FANTASTISCH toch! Dit zijn echt momenten om te koesteren!!!!
Prettige vakantie lieve vriendjes