zondag 15 februari 2015

Ik maak me mooi!!!

Eerst en vooral: dit thema SLOEG IN ALS EEN BOM!!!!!

Het was ongelooflijk, super fantastisch wat de kleuters allemaal mee hadden van materiaal!
Ik kon het gewoon niet meer bijhouden, elke dag opnieuw werd er theatermateriaal meegebracht.
Er werd zo'n grote verscheidenheid aan kledij en attributen meegebracht dat ik genoodzaakt was om mijn klas anders in te delen. We schoven onze spelletjestafel aan de kant zodat we er onze grote theaterhoek, schminktafel en kapsalon konden maken.




Elke dag opnieuw konden de kleuters zich hier naar harte lust verkleden. De eerste dagen was het wel een beetje chaos. "Juf, ik kan dat niet aan doen!" Juf ik krijg dit niet dicht!" En zo ging het maar door...Toen heb ik besloten om de kleuters zich te laten helpen door hun vriendjes en enkel voor de sluitingen konden ze mijn hulp inroepen. 'k moet zeggen, dit was niet zo evident maar naarmate de week vorderde verliep dit super vlot. De kleuters hadden mijn hulp zo goed als niet meer nodig. Goed hé, misschien hebben jullie het thuis ook opgemerkt dat het aan- en uitkleden vlotter verliep.

Elkaar helpen!!! Mooi gebaar!

Zelfredzaamheid!!!!!



Elke dag werd ingezet met het waarnemen van de verschillende kledij en attributen.
Ook onze hoekjes werden langzamerhand aangepast en ingericht.
HET KAPSALON en DE SCHMINKTAFEL genoten de meeste voorkeuren bij de kleuters.



















Bij de schminktafel wil ik mij excuseren indien uw kleuter bijna dagelijks geschminkt naar huis kwam. Maar zij vonden het zo fantastisch en uiteindelijk gaat het er toch om dat ze zich super amuseren!
















Ook de verkleedhoek kende enorm veel succes! Het aanbod was gewoon gigantisch!
Om toch een beetje overzicht te krijgen werden de verkleedattributen een beetje gesorteerd. De hoeden, maskers kregen een plaatsje; de kledij werd verzameld in de speeltafel; de halskettingen en armbandjes kregen een apart plekje en de schoenen werden telkens onder de speeltafel geplaatst! Zo verliep het spelen en opruimen veel overzichtelijker!


























Naast al deze leuke, toffe hoekjes, werden ook nog een aantal andere activiteiten gedaan:

TAALACTIVITEITEN

  • waarneming van kappersmateriaal
  • doe als-of-spelletjes (heel leuk om thuis ook eens te spelen)  Enkele voorbeelden: doen als of  je zwemt, planten water geeft, fietst, auto rijden,... Niet zo evident wanneer de kleuters dit zelf moeten uitbeelden! Het raden gaat net iets gemakkelijker.
  • verhaaltjes: Muis en het toneel; didi en dodo kleden zich aan; Jules viert carnaval; veters
  • vertellen bij prenten: het theater, het podium, kledij, kleedkamers, kassa,...
  • spel: "wat is er veranderd aan ...?" Een kleuter werd helemaal verkleed, een andere kleuter ging naar buiten en moest daarna kunnen verwoorden wat er aan het verkleedde vriendje veranderd was. Dit verliep niet zo vlot als ik had gedacht!
  




  • hoe schmink ik mij?
  • sorteerspel met zomer - en winterkledij
  • voelspel: "welk personage staat er voor mij?
  • We leerden het versje "ik maak me mooi" De kleuters konden aan de hand van pictogrammen het versje memoriseren. (bron: confetti)





   MUZIKALE ACTIVITEITEN
  • speelliedjes:  ik verander (kleuterdansen 4); de feestwinkel (danskant); de dansende broek (kleuterdansen 4); gekke clown (dansspetters)
  • liedje: "ik ben clowntje tiereliet, je hoort me wel maar je ziet me niet,..." (peuterdansen deel 2)
  • en niet te vergeten de muziek tijdens ons theater-speel-momentjes: K3 (de politie) en de liedjes van kapitein Winokio! Die kenden een enorm groot succes in mijn klasje!!!
Ik ben clowntje tiereliet,
je hoort me wel maar je ziet me niet!
Willen jullie mij dan toch even zien?
Klap in je handen, dan kom ik misschien!
(of stamp met je voeten, zwaai met je armen,....)


BEWEGINGSACTIVITEITEN IN DE GROTE ZAAL

  • houdingen nabootsen
  • we bewegen zoals... een ballerina, een olifant, een clown,...
  • kledingestafette 

In de knutselhoek ontworpen we onze eigen t - shirt en een armbandje!

Voor onze t - shirt tekenden we een mannetje op een speciaal papiertje! Daarna streek de juf hun ontwerp erop. Deze t - shirten mogen op 30° gewassen worden! Veel plezier er mee!










Alle kleuters waren zo fier op hun t -shirt! Ik vind ze ook prachtig!






Onze armbandjes waren een goede oefening voor onze fijne motoriek! De kleuters weten echt wel wat ze willen! (ik wil deze kleur, deze vorm,....)













  

In de nevenhoekjes konden de kleuters:
  • armbanden en kettingen ontwerpen met grote speelkralen
  • kleurplaat van een blanco theater invullen
  • rijgspel met touwen en veters
  • de knoopjesbak
  • puzzel i.v.m. uit- en aankleden
Samen met juf  Charlotte speelden we het opvoedende spel dat Liza had meegebracht.


Het was een super tof, leuk, grappig, .... thema waarbij de kleuters zich geen enkele seconde verveeld hebben. Ikzelf als juf heb heel veel gezien, gelachen, zeker de momenten dat ik gewoon tussen de kleuters ging meespelen.
Kleine anekdote: zo ging ik op een dag in het kapsalon zitten en nog geen 10 seconden later zat mijn haar vol met speldjes, kammen, borstels,... ik kreeg zelfs een boekje aangeboden van de kleuters uit de boekenhoek en een koffietje van de kleuters uit de poppenhoek. FANTASTISCH toch! Dit zijn echt momenten om te koesteren!!!!


Deze mooie periode sloten we af met een spetterend carnavalsfeest!!!!!
Prettige vakantie lieve vriendjes