Zoveel paasmateriaal en dit allemaal van mijn lieve vriendjes! |
Juf moest op haar tafeltje klimmen om de versieringen in de tak te kunnen hangen! |
Nu ons klasje in de juiste sfeer zit, kunnen we er aan beginnen.
Het boek "Kom uit het ei kleintje" was de rode draad doorheen ons thema. Bijna elke dag werd dit verhaal aangehaald. De eerste malen werd het voorgelezen maar later werd het ook gebruikt om de geboorte van een kuiken uit te leggen. En nog later speelden we er de verteltafel mee.
Hier volgen de verschillende scènes uit het verhaal. Uw peuter zal heel fier het verhaaltje aan u kunnen vertellen. Geniet er maar van mama's en papa's!
Tijdens dit thema gingen we samen op zoek naar de attributen uit het verhaal. Eens we alles hadden, konden we aan onze verteltafel beginnen. De juf vertelde het verhaal a.d.h.v. het materiaal; later vertelde de juf en speelde een vriendje en nog later probeerden de peuters het verhaal te vertellen terwijl ze het aan het spelen waren. Niet zo evident maar toch goed gelukt!
mama kip legt een ei |
mama maakt spaghetti |
mama breit een trui |
mama maakt een bloemenbedje |
mama begraaft het in de grond en geeft het ei water |
mama is moe en kruipt in bed |
En toen.... werd het kuiken geboren!!! |
Hieronder hoor je ons paasliedje "een haasje van chocola" (bron: De lente van kapitein Winokio)
Op dit liedje werd veel geswingt!!!!
Ondertussen hebben we nu al veel geleerd over de kippenfamilie. Tijd om de realiteit naar de klas te brengen!!!
Op een dag stond er iets raar in onze kring! Ra, ra, ra,.... wat zit daar in verstopt?
Even het doek wegnemen....
Wie piept daar zo luid?
KUIKENTJES, riepen we samen! |
Deze periode zal afgesloten worden met de komst van de paashaas en dit op onze grootouderdag.
Er was dus nog werk aan de winkel! Tijd om aan onze paasmandjes te beginnen.
Ik wil jullie alvast vertellen dat het niet zomaar een paasmandje is maar het mandje kan ook licht geven in het donker!
stempelen met "glow in the dark verf" |
De volgende stap is onze kip versieren door stempels te zetten met fluoverf.
En in deze mandjes mag de paashaas heel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel eitjes komen leggen!!!!!
Ook één van onze 5 zintuigen werd zwaar op de proef gesteld. Namelijk ons smaakzintuig!!!!
We mochten van allerlei soorten eitjes proeven namelijk van chocolade eieren (wit, bruin, zwart, snoep,....) maar ook van echte eitjes die we bakten in de klas.
Zouden al deze eitjes eetbaar zijn???? |
We proberen de chocolade eieren te breken! |
Later kwamen de echte eieren aan hun beurt. We leerden het verschil kennen tussen een spiegelei en een omelet. Gelukkige had ik de hulp van 2 ervaren koks!!!!
Eerst een beetje boter smelten |
Ons omeletje |
Ons spiegelei |
En klutsen maar.... |
Ook onze klashoekjes werden zoveel mogelijk ingekleed in het thema.
Spelen in de zandtafel met paasmateriaal
Hier zie je Eva spelen met Merijn. Een van onze nieuwe vriendjes na de paasvakantie. |
Spelen met kippen, kuikens, konijnen,... in de poppenkast
Paastaferelen tekenen op krijtbordjes
De boekenhoek
De tekenhoek
Deze drukke, maar toch 2 leuke weken werd afgesloten samen met alle onze oma's, opa's, mopoes, vava's, bonnies,....
Samen met onze grootouders deden we een wandelzoektocht in de Rozenbroeken. Wanneer we onze 7 stempels verzameld hadden, mochten we terug naar school. En wie stond ons daar op te wachten????
De paashaas !!!!!!!!
We zochten onze paaseitjes op de speelplaats, in het grasveld en daarna konden we nog genieten van een drankje aan onze bar. Het was een geslaagd samenzijn! Ik denk dat vele grootouders er van genoten hebben.
Foto's van deze grootouderdag zijn te vinden op onze schoolwebsite.
Mij rest nu nog iedereen een deugddoende vakantie te wensen!!!!!
Tot binnenkort.
Thema na de paasvakantie: "rupsje nooitgenoeg"