zaterdag 8 februari 2014

Rode vlekjes.....


Oei oei oei, wat is er hier aan de hand????? Onze Jules heeft allemaal rode vlekjes! Ja, ja, ons Juleke is ziek. Wat moeten we nu doen? De dokter bellen zei Maren. Dat was een goed idee. Juf belde een dokter op. Even later stond de dokter in onze klas. Dokter Maren onderzocht onze Jules heel grondig. In de oortjes kijken, in de mond, naar zijn hartje luisteren,.... De dokter schreef een siroopje voor en enkele dagen later was onze Jules al aan de betere hand.




Maar na het bezoek van de dokter besloten de peuters om Jules zijn pyama aan te trekken en hem een confortabel bedje te geven.

Gelukkig heb ik sterke mankrachten in mijn klas!!!!

Jules voorzien van pyama en tuut!!!!!

 
Maar enkele uren later gebeurde er iets heel vreemds in ons klasje!!!!!! Al mijn lieve peutertjes kregen ook rode vlekjes!!!! Oei, het is toch iets besmettelijks!





Ik heb lang getwijfeld om de mama's of papa's te bellen maar ja.... dan zou ik helemaal alleen in mijn klasje overblijven. Ik heb mijn lieve peutertjes dan maar goed in de watten gelegd en ze zijn er allemaal snel van afgeraakt!!!!!

De rode stippen waren een beetje de rode draad doorheen deze week. We kwamen ze zelfs tegen tot in de knutselhoek. Daar schilderden we rode stippen op onze reuze zakdoek. Deze zakdoek zal volgende week gebruikt worden om allerlei spelletjes te spelen rond het lichaamsschema.










Hé dat is raar; er komt daar rode verf uit!!!!


 
  • We luisterden naar het verhaal "dokter Jules" via de Kamishiba!
  • We leerden het liedje "hatsjoem" (Jules)


  • De dokterstas werd waargenomen; we leerden moeilijke woorden kennen zoals stethoscoop, spuit, verband, pleister, thermometer,.....
  • We lazen in doktersboekjes: Hopla is ziek (dank u Jente); Nellie en Cézar zijn ziek (dank u Lizanne; Het ziekenhuis (dank u Kwinten); Nijntje in het ziekenhuis (dank u Gaston)

  • We speelden doktertje, we onderzochten elkaar, we leerden correct met de doktersmaterialen omgaan,....




  • We genoten van het poppenspel "Jules heeft blauwe vlekjes!"
  • Aan de tekentafel konden we zelfstandig de spullen van de dokterstas inkleuren



  • Tot slot mochten we pleisters kleven op Jules en hem voorzien van..... RODE VLEKJES met een stempelstift. De peuters mochten niet zomaar de pleisters lukraak kleven op Jules, nee, nee, de juf gaf de opdracht: " kleef een pleister op Jules zijn been, voet, hand, hoofd, buik,.... inoefenen van het lichaamsschema!


 
Volgende week werken we nog een beetje verder rond dit thema en gaan we op stap! We gaan een bezoekje brengen aan de apotheker waar we vitamientjes gaan kopen! Deze pagina wordt dus nog vervolgd.

Prettig weekend!

Deze week werd ingezet met een uitstap naar..... DE APOTHEKER!
We wandelden door het park naar de apotheker. Ook onze straatkennis werd nog eens getoetst; oversteken op het zebrapad, mooi stappen op het voetpad,....
Mijn peutertjes hebben dat fantastisch gedaan! Bravo vriendjes.
In de apotheker kochten we vitamientjes (diamientjes, ieamientjes,,... volgens de peuters)
In de klas mochten we allemaal een vitamientje proeven, ze vielen in de smaak!














Op onze terugweg hebben we ook genoten van de natuur. We bleven even stilstaan bij de vijver met de eendjes. De peuters konden daar honderduit blijven vertellen.





In onze knutselhoek kwamen de begrippen "apotheker en pilletjes" gretig aan bod. De peuters mochten pilletjes stempelen in een flesje. Ze moesten wel de kleurtjes correct associëren.








Na deze opdracht leerden we pilletjes draaien met plasticine. Ook deze pilletjes moesten in het juiste flesje terechtkomen. (de kleuren stonden dus voorop!)






Achteraf konden de peuters nog wat experimenteren met de plasticine en werd er van alles getoverd: pannenkoeken, slangen, taarten,.....



We trokken met onze reuze zakdoeken naar de zaal. Hier werd de kennis van het lichaamsschema getoetst. Leg je zakdoek op je hoofd, buik, hand, knie, voet,......




Wie zijn deze spookjes?

Kiekeboe!!!!



Ook plaatsbegrippen werden ingeoefend: leg je zakdoek op, onder, achter, voor, tussen,.... OF spring over je zakdoek, op je zakdoek, verstop je onder je zakdoek,....






Tot slot speelden we met onze zakdoeken een fantasiespel. We zongen hierbij het volgende liedje:

Mijn zakdoek wordt een sjaaltje, een sjaaltje, een sjaaltje.
Mijn zakdoek wordt een sjaaltje!
  (of een jasje, een staartje, een mutsje,....)
 
 
Mijn prinsesjes!!!


Koning Léon met zijn prinsessen!



Boerinnetje Eva



Tijdens onze kringgesprekken:
  • werden doktersverhalen verteld
  • speelden we een kimspel met doktersmateriaal (wat is er weg, wat is er verwisseld)
  • leerden we het versje:
Hatsjie, hatsjie, ik nies
en mijn neus is heel vies!
Even wachten....
Zakdoek.....
Snuiten....
Nu zijn alle snottebellen buiten!
 
  • deden we aan prentlezen (hier werden plaatsbegrippen ingeoefend en konden we onze dokterswoordenschat nog even herhalen)
 
 
Ziezo ons doktersstudies zitten er op!
Volgende week gaan we een totaal andere toer op, namelijk we gaan dansen, zingen, musiceren met instrumenten! Vergeet jullie muzikale spullen niet!
 
Prettig weekend!