vrijdag 4 oktober 2013

Blauw, rood, geel en groen!!!


Met dit boekje werd ons thema "kleurtjes" ingezet. Ik vertelde dit verhaaltje a.d.h.v. de grote vertelplaten.  Jullie moeten thuis de rollen eens omdraaien!!! Hieronder vinden jullie de verhaalinhoud, als jullie deze aan jullie peuter laten zien, zullen zij het verhaaltje eens aan jullie vertellen! Veel plezier!







De volgende dag heb ik het verhaaltje met concreet materiaal nagespeeld a.d.h.v. de verteltafel. Nu lag het accent vooral op het begrip "mengen"


In dit verhaaltje gaat het vooral over de kleuren "geel, blauw en groen" Later tijdens onze kleurenweek heb ik ook gewerkt rond de kleuren "rood en paars".

Onze kleurtjes werden gekoppeld aan onze weekkalender. Elke dag werkten we rond één bepaalde kleur. De peuters werden dagelijks geschminkt in de kleur van de dag.







Ook in de knutselhoek werkten we dagelijks aan één kleur. We hebben één groot schilderij gemaakt met verschillende technieken en materialen.

DE BLAUWE VERF ROLDEN WE UIT MET GROTE ROLLEN






DOOR DE GELE VERF REDEN WE MET AUTO'S
 

 
MET ROLLETJES EN POTJES STEMPELDEN WE RODE BALLETJES, KRINGETJES,...
 



 
 
MET EEN DRUPPELTELLER KONDEN WE DE GROENE VERF OP ONZE
SCHILDERIJ DRUPPELEN
 

 
Hoe we met de paarse kleur ons schilderij gaan bewerken zullen jullie volgende week ontdekken.
 
Tijdens deze week hebben we tal van activiteiten gedaan rond de kleurtjes:
  • we bouwden kleurentorens



  • we leerden de kleurtjes sorteren

  • We speelden met de gekleurde autobaan



  • In de spelletjeshoek konden we met de gekleurde kralen spelen



We leerden het liedje van Jules "schilder" (ik heb me beperkt tot de eerste strofe)
Als ik groot ben word ik schilder
en geef alles kleur.
Een blauwe poort
een gele muur
en een rode deur!
 
Bron "Dag Jules" themaboek 1
 
 
Deze week zijn we ook op bezoek geweest in de andere peuterklas. Daar mochten we meegenieten van een tik-tak (ding-dong) voorstelling rond de kleuren. 
 
Er valt nog zoveel te beleven in kleurenland! Daarom gaan we volgende week onze reis verder zetten. (we gaan dansen met linten, spelen met gekleurde plasticine, ding-dong spelen rond de kleuren, opvoedend spel "bonte ballonnen spelen en nog zoveel meer....)
 
Deze pagina wordt dus nog vervolgd....
Prettig weekend!!!!