woensdag 8 mei 2013

Rupsje Nooitgenoeg



Dit thema werd ingeleid met hoe kan het ook anders "EEN ECHTE RUPS!!!
Juf  Katrien had in haar tuin een echte rups gevonden. Samen hebben we de rups een mooi huisje gegeven met zachte doekjes, blaadjes, takjes en koolblaadjes. Elke dag namen we eens een kijkje in het rupsenhuis om te zien of onze rups al veel gegeten had. Soms moesten we de rups gaan zoeken want ze kon zich goed verstoppen hoor! Onze rups werd zienderogen dikker en dikker tot ze na een dag of  10 begon te poppen. Onze rups is nu aan het slapen in haar coconnetje en hopelijk mogen we binnen een dag of 10 onze vlinder verwelkomen! We houden jullie op de hoogte.


Het verhaaltje van rupsje nooitgenoeg werd bijna elke dag opnieuw verteld steeds met een ander formaat van een boek. (dank u om zoveel boeken mee  te brengen!)
De kleuters kennen het verhaal van voor naar achter en van achter naar voor. Zij kunnen het heel mooi vertellen met de prenten als ondersteuning.


Ook onze hoekjes werden rups-rijk ingericht:

DE KNUTSELTAFEL

Hier ontworpen we VLINDERS en  EEN REUZERUPS
De vlindertjes kregen kleur met ecoline.



EN ZIE HIER ONZE MOOIE VLINDERTJES!!!


Onze klassikale reuze rups werd ingeschilderd met appels en peren (fruit uit het verhaaltje)






 We konden ook vlinders en rupsje Nooitgenoeg inschilderen met waterverf.


IN DE POPPENHOEK verkleedden we ons in vlinders!!! Zelfs onze popjes kregen vlindervleugeltjes!!!


Met juf Charlotte speelden we het memorie spel van rupsje Nooitgenoeg en het gezelschapsspel van rupsje Nooitgenoeg. (dank u Sien)


Bij meester Joeri zongen we uit volle borst het liedje van rupsje Nooitgenoeg en mochten we dit met de belletjes begeleiden.
 



1,2,3,4,5,6,7 waar is rupsje Nooitgenoeg gebleven?
Voor de boom, achter de steen?
neen, hij kroop door een appel heen!
Hap, hap, slik, slik, smullen maar,
appel, peren, pruim en taart,
een plakje kaas en een stuk meloen,
en tot slot nog een blaadje groen!

Aangezien rupsje Nooitgenoeg zoveel fruit eet, zijn we met z'n allen naar de Colruyt getrokken om net dezelfde fruitsoorten te gaan kopen die rupsje Nooitgenoeg het liefste eet.
Vooraf maakten we ons boodschappenlijstje en dit a.d.h.v. een sorteerspelletje. Er zijn zelfs kleuters die het correcte aantal konden verwoorden. (op maandag at hij 1 appel; op dinsdag at hij 2 peren,...)
De Colruyt was een hele belevenis!!! We  werden er zelfs getrakteerd op een ijsje en kregen nog eens 10 kg chocolade mee naar school. Af en toe krijgen de kleuters een chocoladebol als beloning.

sinaasappelen kopen

pruimen kopen

meloen en aardbeien kopen


appels zoeken en inpakken
op weg naar de kassa!!!

we werden getrakteerd op een ijsje!!! mmmm....

WAT GAAN WE NU DOEN MET AL DAT LEKKER FRUIT?
We hebben er FRUITBROCHETTEN van gemaakt. Eerst mochten de kleuters helpen met de verschillende fruitsoorten in stukjes te snijden. Daarna werd elke fruitsoort op een bordje gesorteerd en tot slot mochten we met ons satéstokje langs het fruitbuffet langsgaan om er stukjes fruit op te prikken. En dan.....SMULLEN MAAR!!!!

fruit in stukjes snijden en sorteren per soort

mmmm...een lekkere fruitbrochette!

ons fruitbuffet


en prikken maar!!!

Ik denk dat de kleuters nu wel op de hoogte zijn hoe een vlindertje ontstaat!
Dit versje is nog  eens ter ondersteuning hoe een rups een vlinder wordt.
 
Rupsje at, rupsje at, rupsje at een gat in een blad.
Rupsje spon, rupsje spon, rupsje spon een cocon in de zon.
Vlinder vrij, vlinder vrij,....
WEG BEN JIJ!

Naast het boekje van rupsje Nooitgenoeg werden ook nog andere verhaaltjes verteld over rupsen en vlinders en kregen we heel mooi didactisch materiaal van Zahra!