zaterdag 28 februari 2015

Tuut tuut tuut, hoort wie komt daar aan......

De brandweerman komt er aan!!!! Dit thema werd ingeleid met het verhaal van
"Snuffie en de brand" van Dick Bruna
Dit verhaal werd verteld a.d.h.v. de verteltafel. Een verteltafel is een beetje zoals poppenkast spelen maar hier blijven de kleuters de juf zien. Op deze manier werd ook Snuffie een beetje onze rode draad doorheen dit thema. Dit verhaal werd een aantal keren verteld en later konden de kleuters tijdens het hoekenwerk dit verhaal spelen voor elkaar.





Hierbij geef ik jullie de verhaalinhoud via een you tube filmpje.


Na deze inleiding zijn we al het prachtige brandweermateriaal die de kleuters hadden meegebracht gaan bekijken en bespreken.
Nadien ben ik samen met de kleuters de verschillende hoeken gaan inrichten.

De verkleedhoek en de brandweerwagen
In de kleine zaal werd een grote brandweerwagen ontworpen met banken, stoelen, kussens,...
Hier konden we samen met de kleuters van juf Katrien ons naar harte lust inleven in een echte brandweerman of brandweervrouw!
De kleuters konden zich verkleden, brandjes blussen met de verschillende waterslangen,.... maar vooral leren SAMENSPELEN!























De boekenhoek
Hier konden we heel veel lezen in de brandweermanboekjes!!!! Dank u wel om zoveel leuke boekjes mee te brengen naar de klas! 


De automat

Hier kenden de brandweerwagens een groot succes!!! Ta tu ta tu ....







De brandweerkazernes!!!
De kleuters konden via een stappenplan de brandweerkazerne van duplo bouwen. In het begin leerde ik hen hoe ze te werk moesten gaan en na verloop van tijd konden mijn vriendjes het helemaal alleen!






Deze brandweerkazerne werd ook geblust door voorbij wandelende brandweermannen!
Wat een plezier!!!!



Naast de brandweerkazerne was er ook een politiebureau aanwezig.






In de knutselhoek leerden we een huis tekenen. Deze opdracht werd volledig geleid door juf. "nu gaan we een streep trekken van de ene kant naar de andere kant van het blad" 
"trek een lijn tot aan mijn vinger"
"kijk hoe de juf de deur tekent"
Enz.....
Dit is niet zo evident voor een kleuter maar de resultaten mogen er wel zijn.
Kijk maar hoe geconcentreerd mijn mini-architectjes zijn!!!!!










Wanneer ons huis op papier stond, mochten we er met oranje en gele ecoline vuur in spatten.










Hier kan je enkele brandende huizen zien. Wat een prachtige vormgeving!!!!! Goed gedaan vriendjes.






Tijdens onze kringmomenten werden:

  • tal van verhaaltjes verteld (Piro en de brandweerman; de brandweer; Musti bij de brandweer, varkentje Jan als brandweerman, snuffie en de brand,.....)
  • namen we allerlei zaken i.v.m. de brandweer waar (kledij, wagens, hoofddeksels, schoeisel,...)
  • deden we aan prentkijken en dit met levensechte foto's over het brandweergebeuren
  • speelden we een kimspel met prenten (i.p.v. met concreet materiaal)
  • speelden we fantasiespelletjes (kat uit de boom halen, blussen,....) hierbij konden de kleuters zich volledig inleven in een brandweerman/-vrouw
  • speelden we een auditief spel "waar komt de sirene vandaan?" (richting van het geluid aanwijzen)
  • we gingen in de school op zoek naar brandblusapparaten 
  • we vergeleken de lengtes van verschillende brandweerladders (hoogste, langste, kortste)
 
  • en leerden we liedjes aan
 1, 2, 3, 4,  brandweerman, brandweerman
1, 2, 3, 4, kom de brand is hier!
Neem nu vlug de waterspuit
Spuit het vuurtje snel maar uit!
1, 2, 3, 4, kom de brand is hier!

(dit liedje heeft de melodie van 1, 2, 3, 4  hoedje van papier)


 Onze Jules had ook een liedje meegebracht.


Tuut tuut tuut,
hoort wie komt daar aan?
Het is de brandweerman, met zijn grote kraan.
Gelukkig is hij groot en sterk!
En kan hij al dat werk!!!!!



In de grote zaal speelden we:

het super leuke muzikale spel "brand blussen"
De kleuters stonden allemaal in een kring. Juf had een emmertje met water mee en een grote lege bak. Zolang de kleuters muziek hoorden, moesten ze het emmertje voorzichtig in wijzerzin doorgeven. Wanneer de muziek stopte, mochten ze de brand gaan blussen door het emmertje leeg te gieten in de grote bak.













In de zaal werden ook een aantal korte toneeltjes opgevoerd door de juf. Helaas heb ik hier geen foto's van want mezelf trekken is niet zo gemakkelijk! (selfies met de gsm kan ik niet op mijn blog plaatsen!!!!)
  • er hangt een vlieger hoog in de zaal. Ik nam eerst een trapje, maar kon er niet aan! Toen nam ik een stoel, maar nog kon ik er niet aan! Tot slot nam ik een ladder, ... en ja hoor zo kon ik de vlieger losmaken. (begrippen "hoog en laag")
  • brand blussen!!!! ik had 3 waterslangen mee van verschillende lengte ( begrippen " lang en kort")
  • en zo heb ik een aantal toneeltjes naar voor gebracht. De peuters vonden dit fantastisch!

MAAR de kleuters hebben ook eens hun brandweerman kunsten uit de kast moeten toveren!!!!
Zij mochten in de turnles bij juf Zoƫ allerlei brandweeroefeningen doen; op ladders (klimrek) klimmen; pittenzakjes door buizen werpen, evenwichtsoefeningen op de banken,...



Iedereen heeft genoten van dit korte project.
Ik heb echte brandweermannen en - vrouwen in mijn klas!
Tijdens dit thema leerden we ook dat brandweermannen niet alleen nodig zijn om branden te blussen maar ook om poezen uit de boom te halen, bomen van de weg te trekken, vrachtwagens van de baan te takelen,...


Prettig weekend!

Volgend thema: "de dierentuin" met onze bezoekdag voor de mama's en papa's op donderdagnamiddag 19 maart!!! Hopelijk tot dan!